Allmänna köpvillkor

Inledning

Dessa allmänna köpvillkor gäller för köp hos Grafiska Verkstan AB, org nr. 556965-5615, via webbplatsen www.grafiskaverkstan.se.
För utförliga kontaktuppgifter vänligen se slutet av dessa allmänna köpvillkor.


Beställning

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Endast produkter som finns på lager för leverans från vårt centrallager kan beställas från vår webbplats. Om du önskar boka en restnoterad produkt ber vi dig ta kontakt med kundtjänst, se kontaktuppgifter nedan eller i slutet av dessa allmänna köpvillkor.

En order som lagts på webbplatsen är bindande. Du får en bekräftelse av din order i form av en orderkopia av beställningen. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning måste du så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst.


Leveranstid

Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Det skickas ut ett mail om försening. Där konsument har möjlighet att häva köpet vid eventuell försening.


Betalning

Vi accepterar köp som genomförs med Visa och Mastercard, alternativt betalning med Paypal.


Betalningsvillkor

Väljer du att betala med faktura kommer vi att göra en kreditprövning. Faktura skickas till din folkbokföringsadress.

Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.


Information om överlåtelse vid fakturabetalning

Fordran kommer att överlåtas till någon av våra samarbetspartners för fakturatjänst.


Leverans och ej utlösta paket
Leverans sker till adresser inom Sverige.

Vi lämnar normalt varorna till PostNord AB eller DHL inom 1-3 vardagar från att beställningen genomförts. Därefter har PostNord AB eller DHL en beräknad leveranstid om 2-4 dagar.

Fraktkostnaden är fast och uppgår till 99 SEK (inkl. moms) per beställning.


Ångerrätt

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Du har därför rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du, eller någon du bett ta emot varan, har tagit emot den.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Du kan använda den mall som finns att ladda ner på vår webbsida, men du måste inte använda den. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Skicka gärna meddelandet via post eller e-post på nedan angivna adresser. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten plombering som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. underkläder.

Returvillkor

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss, vår postadress finner du i slutet av dessa allmänna köpvillkor. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och eller senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut. Vänligen bifoga den returfraktsedel som var bifogad vid leveransen. Varan bör skickas tillbaka med eventuell originalkartong.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten.

Det är du som kund som står risken för att varan skadas eller försvinner under returfrakten så vi ber dig överväga lämpligheten i att se till att varan är försäkrad samt att den är väl emballerad. Tänk på att inte sätta adresslappen direkt på originalkartongen/produktpåsen.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader.

Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av varan och eventuella kostnader som uppkommit till följd av köpet av den/de specifika varorna som ångras. Vi kommer dock inte att återbetala sådana kostnader som du hade haft även om den/de specifika varorna som är föremål för ånger inte hade köpts, t ex kostnaden för frakt.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmålsenast 14 dagar från och med den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi kan dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Vi kommer att återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Har du några frågor – kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!


Reklamation

Om det finns ett fel i varan eller om det uppstått fel eller dröjsmål i leveransen kan du ha rätt att reklamera ditt köp. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i allvarliga fall, rätt att häva köpet. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.

Om du anser att det finns ett fel i en vara ska du lämna oss meddelande där du beskriver felet. I meddelandet måste vi även få information om referens nr och orderdatum. Använd gärna vår retur- och reklamationsblankett som finns att ladda ner på vår webbsida.

Skicka meddelandet till den adress som du finner i slutet av dessa allmänna köpvillkor. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Du måste senast reklamera felet inom tre år från det att du har tagit emot varan.

Vid giltig reklamation står vi för alla dina kostnader, t ex returfrakt, i anledning av reklamationen. Bifoga en kopia på kvittot för returfrakt eller dina andra kostnader i ditt brev eller e-postmeddelande för en så snabb hantering som möjligt.

Har du några frågor – kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!


Kundtjänst

Hos vår kundtjänst kan du få hjälp med alla dina frågor om våra produkter, leverans- och fraktvillkor med mera. Till kundtjänst kan även framföra klagomål eller andra synpunkter.

Kundtjänst nås enklast på telefonnummer 0940-120 20 under följande tider:

Måndag - torsdag 09:00 - 16:45
Fredag 09:00 - 15:30

Under perioden maj-augusti stänger kundtjänst kl 16:15 måndag-torsdag.

Självklart är du även välkommen att kontakta kundtjänst via e-post genom adress order@grafiskaverkstan.se.

 


Tvister

Vid tvist har du självklart möjlighet till att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden – ARN. Vi följer alltid ARNs rekommendationer.


Personuppgifter

Dina personuppgifter behandlas av oss för att säkra och upprätthålla vår kundrelation samt för marknadsföringsaktiviteter. Uppgifter som krävs för marknadsföring och utförandet av beställningen sparas. Alla åtgärder för behandlingen av dina personuppgifter (t.ex. insamling, behandling och överföring) genomförs i enlighet med gällande lag.

Grafiska Verkstan AB är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Som kund har du rätt att, en gång per år, erhålla uppgift om vilka personuppgifter som behandlas om dig samt hur dessa personuppgifter används.

Om du inte vill att dina uppgifter används för direktmarknadsföring eller om du vill rätta uppgifterna, ber vi dig kontakta – ekonomiavdelningen alt. kundtjänst.


Bolags- och kontaktinformation

Grafiska Verkstan AB     
Org. nr 556965-5615

Postadress & Besöksadress: Parallellgatan 96, 912 32 Vilhelmina


E-postadress: order@grafiskaverkstans.se

Telefonnummer: 0940-120 20
Telefaxnummer: 0940-394 21